העידן הדיגיטלי מאפשר לכל אחד מאתנו לבחור מה, מתי ואיך לראות תכנים אהובים על גבי המסך הקטן שבסלון. עכשיו כבר לא קוראים לזה רק טלוויזיה והנה המדריך שיסביר לכם במה מדובר
המטרה העיקרית של אמצעי תקשורת היא לקשר בין אנשים ולהעביר מסר בין מוען ונמען. כתוצאה מכך, התקשורת מלווה את האנושות משחר קיומה בצורות כאלה ואחרות אך אין ספק שבתקופה הנוכחית היא עוברת את השינויים המשמעותיים והמהירים ביותר. אחרי הציור, הדיבור, הדפוס, הרדיו והטלוויזיה אנחנו רגילים כיום להשעין את כל התקשורת האנושית על האינטרנט ועל מכשירים דיגיטליים – אז מטבע הדברים יש לזה משמעות.
העידן הדיגיטלי מאפשר לנו כיום לבחור מה ומתי לראות תכנים מועדפים בכל מסך עם חיבור לאינטרנט. בעזרת רשת האינטרנט אנחנו יכולים לסנן תכנים בלחיצת כפתור ולקבל המלצות בהתאמה אישית. במקביל, המסך הקטן שבסלון הוא כבר לא רק טלוויזיה אלא פלטפורמה כללית להצגת התכנים. זו גם הסיבה שבגללה יש שינוי באופן שבו אנו מתייחסים אל שירותי טלוויזיה ומשתמשים בהם.
משלמים רק על מה שרואים
האמת שכבר עכשיו אנחנו יכולים לבחור לשלם רק על מה שאנחנו רואים. זה מוכר לכולנו משירותי VOD שחלקם בחינם וחלקם בתשלום, ופופולארי מאוד עם צפייה באירועי ספורט בארצות הברית ובאירופה. אמנם לא כל השירותים האלה זמינים בישראל ואצלנו עדיין נדרשת התחייבות מסוימת לחברת כבלים או לוויין, אך התעשייה ללא ספק צועדת לשם.
במילים אחרות, חווית הצפייה בעתיד כבר לא תגביל אותנו. היצע התכנים, הסדרות והסרטים יגיע לכל מסך שיש לנו ביד ואנחנו נוכל לבחור על מה לשלם. השאיפה בהקשר הזה היא להנגיש את התכנים ולהפוך אותם לזמינים יותר גם בשביל למנוע צריכה פיראטית, כמו גם לסייע ליוצרים ולהבטיח את התגמול שמגיע להם. בשביל זה יצטרכו חברות התקשורת המסורתיות להפסיק לחייב אותנו לקנות מנוי חודשי וקבוע אבל כנראה שלא תהיה להן ברירה.
מה עושה מי שלא מבין כלום באינטרנט?
חלק מצופי הטלוויזיה חוששים מהעידן הדיגיטלי ומרגישים לחוצים בגלל חוסר היכרות עם האופן שבו פועלות הפלטפורמות הקיימות. זה חשש לגיטימי שמשותף לגברים ונשים בטווח רחב של צעירים, אך אין לו ביסוס בשטח. סביר יותר להניח ששירותי הטלוויזיה הדיגיטליים יהיו נוחים גם עבור מי שלא מבין כלום באינטרנט או במחשבים, בדיוק כמו שהלחיצה על כפתור בשלט של הממיר הייתה פופולארית עבורנו מאז אמצע המאה הקודמת ועד היום.
לסיכום, חווית הצפייה ב"טלוויזיה" בעתיד תהיה סובייקטיבית וכל אחד יבחר מה לראות ועל מה לשלם.